Sunday, February 2, 2014

Cara2 membuat Chocolate Mars Bard

Hoola..hoola... 
Ola oli diberi nama...
cikebom..cikebom...
putih2 melati ali baba..
merah2 delima meow2..
coklat2 mars bar I like...

Finally aku berjaya gak buat Mars Bars sendiri..Aku bagi nama " Shazz Chocolate  Mars Bars" . Okay mula2 biar aku ceritakan camne boleh timbul pasal Mars Bars ni..


Aku ni instagrammer yg tegar..Memang aku aktif kat instagram lah daripada facebook..Kat instagram tu lah ak stalk artis2 dan shopping kasut,baju,boots online. Jadi artis2 ni plak selalu upload gambar2 baju,boot , kasut, makanan yang diorang pakai..1 ari tu aku ada nampak tasha upload gambar mars bars ni..Dia bagitau sekali nama insta page yang jual tu..Aku tengok macam gluurrppp terliur air liur tengok melt chocolate tu..So aku pun terus beli..Perghhh sedap gilerr kot..Masa dapat tu, terdetik kat hati.." senang je buatnye ni kot sebab tengok dr bentuk mars bar tu macam simple dessert lah kan..So aku pun pe lagi..search google resepi nye..Ek eleh senang je kot..Jadi aku pun terus gi cari bahan2 nye kat Giant.. Semangat ni nak buat tau..Hohoho...



Bahan-bahan

Bahan - bahan nya seperti dalam gambar tu.. Actually agak costing gak lah nak wat Mars Bars ni. Patutlah orang yang jual Mars Bars ni caj mahal untuk 1 box kecik je..Mana tak nya..


Rice Krispies = RM 5 ++
Cadbury Dairy Milk = RM 8 ++
Mars Bars = RM 9 ++
Butter cup = RM 4 ++

Total up semuanye lebih kurang RM 30 lah..

Cara-caranya plak okay.. Mula2 sekali korang potong kecil2 Chocolate Mars Bars tu..Kemudian panaskan coklat Mar Bars tersebut bersama dengan 90g buttercup. Pastikan api kecil yek sebab takut hangus nanti..Korang kena pandai jaga api dan sentiasa kacau..Panaskan sehingga coklat tersebut cair dan warna jadi kilat2 sikit lah..


Kemudian bila coklat tersebut dah cair, masukkan 3 cawan rice krispies tadi tu..Gaulkan sehingga sekata semuanya. Kemudian masukkan di dalam bekas.


Setelah diasingkan tadi, cairkan plak chocolate cadbury tadi tu 1 bar bersama dengan 30g buttercup. Oh ye kalau tak nak guna chocolate cadbury dairy milk tu, gunalah pape pun milk chocolate..200g okayy.. so kalo cadbury dairy milk td tu 1 bar pun dh kira cukup.. Then jangan lupa masak coklat tersebut menggunakan cara "double boiling". Kacau hingga coklat tersebut cair dan warna nye berkilat.Pastikan betul2 cair okayyy..


Setelah coklat dimasak, korang letak kat dalam bekas yang berisi rice krispies tadi tu..Kemudian masukkan dalam peti.Bagi dia sejuk dan keras sikit.


 Then korang duduk lah depan peti ais tu tunggu untuk di ngap..Tau dah korang mesti x sabar nak makan kan..Samalah dengan aku..Bila dah masuk mulut, pwrghh rasa coklatnye tu macam menggelegak dalam mulut aku ni..Makan sambil tutup mata..perghhh nikmatnyaaa... Okay yang part last tu aku tau over sangat kannn...Ayat klishe..Tak kisahlah..Ni aku dah bagi resepi ni..Korang jangan tak buat plak okayyy..Kena try baru tau jadi ke tak..Kalo x jadi 1st percubaan ni boleh wat kali kedua hingga berjaya..Heeee..



P/s: Aku nak buat business lah..tapi semua orang dok minta resepi..camne nak buat business?? Ahahaha..Aku buat untuk aku makan sendiri jelah. Btw kalo korang dah siap buat and berjaya, comment kat bawah ni k..Kalo baik ati bertambah pos lah kat umah aku..hahaha



8 comments:

  1. nampak sedappp sgttt . tp sama je ke nk buat coklat mars bar ni dlm jar ? tq dear ..

    ReplyDelete
  2. Waa sedapnye..masa masuk kn rice crispy tu dlm coklet mars cair..api da tutup or still on ye..hehe

    ReplyDelete
  3. sedapnya kalau ada orang buatkan ..tinggal makan je..kan kan..

    ReplyDelete
  4. Salam.. klo x simpan dlm peti pn bleh kn

    ReplyDelete
  5. Sis, mana sis beli rice krispy tu? Giant yang besar je eh Ada jual?

    ReplyDelete
  6. Sy buat tak jadi lah. Choc dia cair.. Sedihh

    ReplyDelete
  7. mesti gune yg chocolate milk ke akak ??

    ReplyDelete
  8. Thanks for providing recent updates regarding the concern, I look forward to read more. mars chocolate bar

    ReplyDelete