Saturday, July 21, 2012

Ramadhan is back again


Before anything, I would like to wish 
Salam Ramadhan Al-Mubarak to all fellow Muslims especially to my beloved family, members and friends

Alhamdulillah, Ramadhan is back again..When we talk about Ramadhan, of course akan ada sahur dan buka, am i rite?

Bulan Ramadhan adalah dimana kita berpuasa menahan diri dari makan dan minum serta menahan anggota badan kita dari melakukan sesuatu yang tidak elok. Ramadhan hanya setahun sekali sahaja.. Banyak fadilat yang kita akan dapat sepanjang bulan Ramadhan ni. Jadi orang kata, bulan ini lah kalau kita nak kumpul pahala sebanyak yang mungkin kerana pahala yang diberi adalah berkali ganda dari bulan biasa. Kita sebagai umat Islam hendaklah grab peluang yang ada ni.

Oh ye, kita mula bersahur sebelum subuh dan berniat puasa kan..Selepas itu kita akan berbuka bila masuknya waktu maghrib..Jadi ni saya ada letakkan niat puasa..Mana tau ada yang tak ingat..hehe

Niat ni baca masa nak sahur...

Niat ni kita baca masa nak berbuka tau..

Haa niat tu kena baca dan ingat tau..heheh..Actually if tak hafal pun, boleh di baca dalam bahasa melayu nye..Asalkan kita berniat..Kalau tak, tak sahlah puasa kita nanti.. 

Haa cakap bab sahur, confirm2 kita dapat bayangkan betapa malas dan susahnya nak bangun pagi kan..Masa nak sahur, nak makan tu, muka kita mesti dalam keadaan malas, ngantuk..Hohoho..Macam gambar di bawah ni tak agak2?


 Wahh siap tertidur lagi tu..Hahaha baik ngaku cepat sapa yang ada macam ni masa kecik2 dulu?huhuhu...
So sepanjang hari tu akan bertahan sampailah ke maghrib..Pastu baru leh berbuka..Haaa masa tu baru leh makan sebanyak mungkin kan..Hehehehe..Tapi..Opsssss..jangan sampai terlebih kenyang..Dah tak elok nama nya tu..Biarlah berhenti sebelum kenyang ikut sunnah rasulullah..Nanti ada gak yang tak larat nak sembahyang terawih..


Jadi kepada umat Islam semua, manfaatkan lah bulan Ramadhan ini dengan sebaik mungkin yek..Sebulan je pun..Pastu dah boleh raya..uhuhu






No comments:

Post a Comment